Thursday, January 14, 2010

Doa saya kpd anda.


Salam sejahtera semua,

Apa yg memberi stimulasi /cetusan utk saya menulis post ini di Facebook :


**********

Doa saya kpd sahabat sahabat sejati saya sebelum tidur ,


" Tuhan, berkati lah dan lindungi lah mereka dan sentiasa lah bersama dgn mereka tdk kira apa waktunya, sekiranya masanya benar2 tdk sesuai dan tiada cara lain, hantar lah saya kpd mereka supaya kita boleh berbual , sekurang kurangnya ada rakan berada disamping nya dan sahabat tdk perlu memikul segalanya keseorangan ".


Doa ini ditujukan hanya kpd sahabat2 saya yg benar2 menganggap saya ini sbg seorg sahabat sejati mereka, bukan atas simpati, bukan atas apa yg saya ada, tetapi diri saya yg sebenarnya ... ,


yg sama ' level ', sudi dan gembira apabila saya menegur mereka , bangga serta tdk erti penat lelah utk berada disamping saya utk memberi nasihat dan barangkali, marah, benar - benar marah apabila saya membuat keputusan yg bodoh seorg diri tanpa merujuk kpdnya ...


*************


Pernah kan sahabat - sahabat membaca salah satu posting di FB Wall saya yg menyatakan pemergian seorg kenalan saya sewaktu di alam Menara Gading ? Rasanya tdk salah jika saya menjelaskan hal tersebut dgn lebih teliti sebab niat saya ikhlas dan baik. Harap kenalan saya yg sudah kembali kpd Nya memberi berkat dan merahmati penulisan saya ini.


Pemergiannya berikutan kes membunuh diri (suicide) dan melalui info yg disampaikan kpd saya , kenalan saya itu makan ubat2 beta agonist yg overdose (makan terlalu banyak dlm satu masa) iaitu ubat yg bertujuan utk merendahkan tekanan darah (ubat yg biasanya dipreskripsi kpd pesakit tekannan darah tinggi - Hypertension ). Puncanya kalau tdk silap saya berkait rapat dgn hubungan nya dgn teman lelaki yg renggang (saya tdk bertanya kan utk info yg lebih teliti sehingga ke tahap apa dan mengapa hubungannya makin renggang dgn teman lelakinya ), saya berpendapat bukan lah urusan saya utk mengetahuinya lebih lanjut.


Sekiranya Tuhan mengurniakan seorang teman sejati utk berada disampingnya, mendengar dan berbicara dgnnya maka berkemungkinan besar hal ini tdk akan terjadi... Begitu juga dgn kes - kes membunuh diri dan kes kes sosial yg lain , mungkin ubat- ubat nya ialah kasih sayang dan keperihatinan. Siapa lah saya utk berkomen tentang tindakannya betul atau kurang betul , sbb saya tdk berada disampingnya mahupun mengalami situasi sebegini. Yakni, kita semua hanya sekadar

" boleh cuba memahami " dan sama sekali tdk mungkin

" pernah mengalami " dan

" tahu apa yg anda alami " . It will never be the same (100 % similar), NEVER !


Harap penulisan saya ini sudahpun sedikit sebanyak memberi gambaran yg jelas mengapa saya menulis posting tersebut. Saya bencikan diri saya yg lemah dan tdk mampu membuat apa2 utk insan - insan yg saya sayang dan mengambil berat. Barangkali Abg Din (Khairuddin) yg berada di samping saya ketika meluahkan segala - galanya ttg kisah lama saya sewaktu di Prihatin mampu memahami maksud saya yg sebenar (ada masa tanya lah beliau).


Kepada rakan - rakan yg memberi komen2 yg begitu prihatin dan mengambil berat ttg saya, saya dahulukan dgn ucapan terima kasih yg tdk keterhinggaan. Life is about sharing and love and this is what i learn from most of you, terutamanya sahabat2 saya di Prihatin.


Saya sangat menghargai sahabat sahabat semua cuma kalau ada masalah, jgn simpan kannya seorg diri, saya ada, insan2 lain yg mengambil berat ttg anda juga masih ada, jgn luka kan hati mereka dgn berdiam diri dan membuat keputusan yg terburu - buru.


Hidup anda bukan milik anda seorg sahaja ya, ia milik Tuhan dan juga insan2 lain yg sayang dan mengambil berat ttg anda.

Jadi jgn senang - senang berkata ,


" Saya sudah pun bersedia utk kembali kpd Nya / relevan " ,

Anda bakal melukakan hati ramai yg mengganggap anda penting dlm hidup ini, tanpa anda sedari dan bukannya kesemua jenis insan - insan ini gemar membuka hati mereka 100 % dgn anda. Saya pun jenis yg serupa, takut utk dikecewa kan lagi setelah benar - benar ikhlas dan berbuat baik dlm sesuatu perhubungan sesama manusia.


Alright, sekian dulu, kena bersiap utk ke tempat kerja. Biar lah masa menjadi saksi dan keikhlasan menjadi daya penggerak utk menyatupadukan hubungan sesama kita, sahabat - sahabat yg sejati. Berikan masa dan peluang utk menjawab segala persoalan anda.

Maafkan saya jika ada salah dan silap pd kata - kata saya.


Ikhlas dari saya,

ChoyHH


5 comments:

farah_AJ said...

ouh...baru sy faham kejadian sebenar. sy berminat nak buat post berkaitan

food for thought

Choy HH said...

Hi Farah,

Apa kena mengena entri ini dgn post " Food for thought " ?

farah_AJ said...

yela...sama2 fikir lebih dalam lagi implikasi membunuh diri

d_are said...

Bunuh diri adalah berdosa dan tidak dbenarkan sama skali d dlm Islam..
Saya tidak menilai perbuatan sahabat tersebut..cuma apa y ingin sy pkatakan d cni..adalah ketelusan dalam persahabatan..
Luangkan waktu susah senang bersama..
Tunjukkan keikhlasan anda dlm bersahabat..supaya sahabat tersebut selesa dlm meluahkan apa sahaja y bsarang d benak fikiran..
Tp..apapun..kekadang..apa y kita pk x sama dgn apa y org laen pk..

Choy HH said...

Betul tu, saudari D-are (rasanya saudari kot...)

Saya tdk berani menyentuh ke babak keagamaan. Saya seronok dgn pemikiran saudari dan harap lebih ramai yg boleh berfikiran positif, apa yg org lain fikir x penting, yg penting kita bertanya / berterus terang.

Saya percaya kesemua manusia ini baik hati mereka cuma ada yg berpesong berikutan ketidak sudian manusia2 lain utk memimpin tangan mereka apabila diperlukan.

Terima kasih atas komen anda !