Sunday, December 6, 2009

Anda HEBAT !



Selamat sejahtera kpd rakan - rakan semua,

Beberapa patah kata yg saya ingin kongsi kan bersama anda semua , saya sendiri tdk pasti mengapa saya menulis entri ini, dan sedar atau tidak, saya pun sudah menulis panjang lebar.


Apa yg mencetuskan penulisan ini ? Emmm , rasanya saya sedar apa yg fikir kan dan lihat selama ini, amat berbeza sama sekali, tdk se negatif mana yg difikirkan, apabila anda berkenalan dgn ramai insan dan sanggup utk memahami dunia ini pada tahap yg lebih tinggi (mengambil berat ttg diri dan insan - insan yg lain , sbg asas permulaannya ... ) . Saya masih tertanya tanya pd diri, mengapa saya menulis entri ini ...


Sungguhpun manusia di jadi kan lemah dan tdk boleh dibandingkan dgn keunikan haiwan - haiwan ciptaan Tuhan yg lain,



Contohnya : kekuatan seperti seekor gajah, kepantasan sang harimau bintang, kebolehan memanjat pokok selaju seekor monyet mahupun kesabaran yg begitu utuh yg boleh kami pelajari drp kura/kura atau siput ,



Namun selain kemampuan berfikir, manusia juga dikurnikan 1 lagi kelebihan, setiap kali anda diuji oleh Nya - sama ada berjaya atau tidak,





Kekuatan anda akan bertambah !

(kekuatan yg saya maksudkan bukan terhad kpd kekuatan fizikal shj )



Sungguhpun kekuatan tersebut tdk boleh disukat , namun ,



Saya yakin, dlm menempuhi pancaroba kehidupan :




" Anda telah menjadi lebih kuat "


Suatu hari nanti, kekuatan anda akan membangunkan keunikan dlm diri anda, yg juga dikenali sbg kekuatan yg tertidur dlm diri (latent potentials), bukan 1 bukan 2, tetapi terlampau banyak keistimewaan dlm diri anda malah , berkemungkinan anda tdk sedar yg anda sebenarnya amat istimewa sekali.


Suatu hari nanti, anda akan menjadi kekuatan diri org lain, menjadi tiang yg menyokong hidup insan lain dan proses yg sama akan berulang dan terus berulang pd diri manusia yg lain ( chain effects ) dibaratkan spt satu rantai yg berterusan sehingga tiada penghujungnya (yg pasti, berada dlm lingkungan aspek kemanusiaan yg terlampau luas .



Percaya lah ! Buka lah mata hati anda dan lihat pd dunia ini, lihat lah pd sekelilingan anda, dan bangun kan lah kekuatan dlm diri anda, anda amat diperlukan pd dunia ini. Tiada seorang pun yg Tuhan abaikan dan kewujudan nya tdk bermakna pd dunia ini - TIADA seorg pun !



" Anda hebat dan kuat, tetapi anda akan menjadi lebih mengagumkan apabila anda sedar akan kemampuan diri

dan

membangun kan keistimewaan dlm diri insan lain " !




Salam satu kemanusiaan, salam satu Malaysia,




Gambar ini ... saya saja - saja letak shj, nampak cantik : )


2 comments:

izakhairi said...

Saya sangat tertarik dengan gaya penulisan CHH...motivasi yang diberi berkaitan kekuatan diri sangat memberi kesan...pastinya anda hebat dan saya juga hebat...betulkan?

Choy HH said...

Betul betul betul , saudari Izakhairi :)

Setiap manusia di dunia ini ada kekuatan pada diri namun, memang wajar kami merendah diri tetapi bukannya berpandangan negatif (terutama kpd sesiapa yg belum sedar ttg keunikkan yg ada pd diri mereka (it takes time )

Terima kasih atas komen anda dan jemput melawat lagi ke blog amal saya. TQ

ChoyHH