Friday, October 16, 2009

Nasihat Dr - Stroke/ Angin Ahmar


Salam sejahtera & Good day to all ,

I 'll be writing in Malay language for now/ this entry:

Berikut merupakan nasihat yg diberikan oleh seorg Doktor Perubatan kpd rakan sy yg dimasukkan ke dlm hospital berikutan Stroke / Angin Ahmar (utk maklumat lanjutan dlm bhs Inggeris, sila < klik di sini > ; Utk Bhs Malaysia < klik di sini > .

Sahabat saya ini ... Sila BACA betul - betul point ini ya : *** Ada tabiat memakan nasi lemak / roti canai hampir setiap hari : ), begitu juga dgn telur .... kot.

*********************** Slight update , 17 Oct 2009 **********

Rakan - rakan semua, sila membaca entri dari blog Pn Iena (isteri kpd mangsa utk mengetahui scenario sebenar semasa sahabat saya itu dilanda stroke, apakah langkah2 yg diambil, apakah keadaan dan persediaan minda jika perkara yg sama berlaku - utk sesiapa (mental preparedness). Saya ada sertakan link di bawah. Sila teruskan membaca dgn teliti : )

**********************************************************

To do-list utk beliau - (sila tegaskan dan baca betul2 font font yg berwarna merah )

-Mandi kena air panas, cam baby.

-Telur takleh lebih 3 biji dlm seminggu (berapa biji telur yg anda duk sapu dlm seminggu ? Tak tak, ada yg memberitahu saya, dua biji dlm 1 hari , terror benor ... )

-Banyakkan makan sayur kecuali kobis dan kacang panjang (saya tdk pasti kenapa ttp berkemungkin besar sayuran tersebut juga kaya dgn sumber protein )

-Banyak kan makan ikan, kurangkan ayam

-sarapan quaker oat( ... kalau boleh, cuba ikut lah : ) )

-Dilarang meminum Teh tarik !

-Makan banyak buah

-Tidur awal pukul 11.00pm sebab toksik keluar dari badan kul 11pm-2am. Saya tahu sukar, jam biologi saya pun dah duk terganggu semasa " student's life " dan " working life " ... Cuba dulu baru membuat keputusan terakhir !

Utk makluman pembaca, beliau tidak mempunyai tabiat
merokok, tak makan seafood, rajin bersenam dan bertaekwondo (saya pernah belajar ttg Taekwondo dari beliau) tapi masih mempunyai peluang utk mendapat penyakit tersebut.



Info yg dipetik drp blog isteri sahabat saya (Pn Iena). Utk melayari entri penuh dari isteri beliau - < sila klik di sini > Saya AMAT mengalakkan rakan2 semua utk membaca entri tersebut, MESTI baca !

Key Facts About Cardiovascular Disease in Australia
(2006)


Prevalence - number of Australians with condition in 2004-05 Hospitalisation in 2006-07 Deaths in 2006



Coronary heart disease 637,900 162,328 22,983
Stroke 346,700
(2003 data)
34,476 8,484
Heart failure 263,000 43,681 2,352
High blood pressure 2,100,700 n.a. n.a
Peripheral vascular disease n.a. 25,813 2,163




Sources: ABS 2004-05 National Health Survey; ABS 2003 Survey of Disability, Ageing and Carers; National Hospital Morbidity Database & AIHW National Mortality Database.



Jgn sesekali fikir, susuk badan seseorg boleh dijadikan sebagai suatu ukuran utk kesihatan. Tdk semestinya tepat cuma kebarangkali seseorg itu terdedak kpd penyakit lebih ketara kpd insan2 yg gempal/ berbadan besar dan makan banyak. "Kebarangkali" bukan sesuatu yg 100 % jitu dan BUKAN NYA suatu kebenaran, it is a possibility/ suatu kemungkinan " !

Saya teringat - entah mana resource nya, yg remaja 19 thn mati akibat penyakit jantung (pasal gaya hidup dan amalan pemakanan yg tidak baik), slim badan nya, just like ordinary ppl, aktif juga dlm sukan ...Btw, kalau ada rakan yg terbaca apa yg saya komen dlm FB beberapa hari yg lepas, biarpun seseorg itu berbadan seumpama ahli bersukan/ athlete, ada 1 kes, dimana saluran - saluran darahnya tersumbat teruk.




Pembaca - pembaca sekalian, ingin saya menyeru dan meminta tersangat2 rakan2 semua, utk menjaga pemakanan diri n org yg tersayang dan sila lah menyebarkan mesej ini , kalau boleh, kpd sesiapa , mulai dgn insan - insan yg berdekatan dgn anda.

Kalau diri anda tdk menyayangi diri, siapa lagi yg akan mampu menyayangi diri anda ? Yakni, nasihat - nasihat yg dicurahkan tanpa batasan kasih sayang pasti tdk akan dihiraukan , jika diri anda degil dan hanya memikirkan utk kepentingan diri sendiri. Hidup anda bukan milik diri anda seorg diri, sekurang - kurang, ada insan - insan yg menyayangi dan mengambil berat ttg diri anda. Sayangi lah mereka dan sama - sama lah kami semua mula dan bersikap serius tentang penjagaan kesihatan diri dgn teliti (mulai dgn gaya pemakanan yg sihat ).

Prevalence of Disease Conditions in the Working Population - April 2008


Americans who Have More Than One Chronic Health Problem (eg stroke, Cardiovas. disease, Hypertension and forth ... ) Year 2008

Terima kasih kerana membaca (minta semua tlg sila sebarkan info / mesej ini ) dan semoga rakan - rakan semua sihat dan ceria sentiasa. Saya menantikan peluang utk meminum secawan air kosong bersama dgn rakan - rakan semua : )


Kpd Bro. Sharifudin yg membaca entri ini, " Bro, when are we gonna meet up ? Dah lama dah kami tdk berbual bersama. Take care, kalau ada apa2 yg boleh saya bantu, sila lah .... tak tak, mesti (kalau boleh) hubungi lah saya. Yakin lah pd sahabat anda ini yg memiliki ilmu perubatan yg ... cetek " .

Berterus terang, saya tdk mampu utk membuat segala - galanya mahupun mendekati kebolehan seorg doktor perubatan yg berlesen namun, saya tetap seorg sahabat anda, saya juga mampu menyalurkan soalan2 anda kpd pihak yg berkemungkinan besar boleh membantu. Saya akan cuba membantu ...


Hopefully, you know me.

ChoyHH

Resource for the graphs/charts : http://www.silverbook.org/browse.php?id=21#

3 comments:

Choy HH said...

Saya terlupa :

Usia beliau ... - 36 thn kot, in his 30s (x pasti sbb bagi sy, usia ni sekadar angka shj sungguhpun dlm bidang perubatan, ada siknifikasinya ) : )

farah_AJ said...

Mengikut perubatan alternatif kobis bersifat sejuk~ xbaik untuk badan.
Kandungan iodin& iron-nya agak tinggi blh menyebabkan gallstone/batu hempedu klu dimakan selalu.
Kambing dikwsn pergunungan yg makan terlalu byk kobis dpt edema+blister di muka & photosensitization-->means kobis is smthg yg mesti dikawal jumlah pengambilannya
*itu jela yg sy tau :)

Choy HH said...

Thanks Farah,

Ada sumber yg berkata 2 sayuran tersebut mampu mengundang penyakit Gout / Gaut berikutan kaya dgn sumber acid uric ...

I'll try to look onto it sbb saya n suka pd kobis :).