Wednesday, June 17, 2009

Kampung Dew, Perak - Spot Kws Pelancongan yg berpotensi tinggi


Salam sejahtera semua,

Sihat? Entri kali ini (guna Bhs M'sia) , saya berjanji dgn seorg rakan utk mempromosikan blog beliau. Pernah terlintas dlm pemikiran saudara/saudari utk menyaksikan persembahan alam semester yg bagaikan kerdipan bintang bintang kecil dalam hutan?

Aktiviti yg saya maksudkan ialah memerhati kelipan yg dihasilkan oleh api -api / kelip - kelip di dlm kws hutan paya bakau. Menurut rakan saya, En. Khairul, rasanya di Malaysia hanya ada 2 kawasan melihat kelip-kelip. Kg Kuantan, di Kuala Selangor dan Di Kg dew Taiping (saya rasa 2 tempat ini mungkin pilihan yg terbaik).

Saudara Khairul Salleh berniat utk memajukan pelancongan kawasan Taiping, Perak di mana pelbagai aktiviti boleh dilakukan serta banyak kawasan kediaman utk para pelancong spt hotel dan resort. Di antara daya tarikan pelancong kawasan tersebut ialah :

• Memancing udang galah, siakap & siakap merah
• Memerhati buaya, burung, kelip-kelip, monyet, memerang, biawak.
• Menangkul ketam, memukat ikan, menyuluh udang galah
• Rekreasi air
• Perkhemahan
• Kursus motivasi

Untuk informasi lebih lanjut mgenai cth kws kediaman dan pakej yg ada (boleh berdiskus dgn beliau) , sila lawat link di bawah

http://fireflyzone.blogspot.com/2008/04/pembangunan-pelancongan-persatuan.html


Hasil perbincangan saya dgn beliau ialah penawaran/ cadangan mengenai 2 pakej dari beliau (kumpulan saya hampir mencecah 1 bas - kalau lebih, mungkin ada harga istimewa kot ..haha) :

Cadangan 1

Melawat Hutan Paya Bakau Matang dan melihat kelip-kelip kg dew.
Time Duration: 3 hours. 5.00pm to 8.00pm
Tour:Melawat Hutan Paya Bakau Matang, Kg Nelayan, fisherman activities, (birds, monitor lizard, firefly & luckily crocodile sighting)
Distance touring: 20 km
Fare: RM15 per head/ RM21 with Dinner


Cadangan 2.

Melihat kelip-kelip kg dew.
Time Duration: 30 minutes.
Distance touring: 2 km
Fare RM 5 per head.


' Di Kg Dew tak ada orang asli. Tetapi 90% miskin, bekerja sebagai nelayan dan pekerja kilang arang. Baru-baru ini ramai yang kena Chikungunya. Saya boleh dapatkan dewan orang ramai dan menjemput penduduk kampung hadir pemeriksaan kesihatan, ' merupakan kata -kata beliau apabila saya menyampaikan hasrat dihati utk mengadakan kerja amal di Perak - Pemeriksaan Kesihatan Percuma kpd penduduk di sana.

Jadi kpd para pelajar perubatan/farmasi yg ingin membuat kerja amal atau sesiapa yg ingin melapangkan pemikiran dan mengisi masa lapang dgn aktiviti yg mencabar dan menarik,

saya menyeru anda utk berbincang dgn beliau. Berikut merupakan informasi utk menghubungi beliau :

Nama : Khairul Salleh bin Ahmad (Taiping, Perak)
No Tel : 0125145023
Emel : amirulisa@yahoo.com.my
fireflyzon@gmail.com

Blog : http://fireflyzone.blogspot.com/

Jangan lupa untuk mengajak saya sekali ya sbg seorg rakan, tdk kira trip ke mana - mana sekali pun. JGN lupa ya !

Kalau Tuhan dan masa mengizinkan, saya akan pergi bersama- sama dgn rakan2 semua. Kalau x dapat ikut, saya mampu mendapatkan penyertaan utk program anda ( saya mempunyai rangkaian perhubungan yg luas, jgn kan Malaysia, di luar dari negara ini pun ok ).

Sekian dulu dari saya, ada apa2 hal yg boleh berkongsi dgn saya, sila gunakan emel / ' kacau' saya dlm Facebook (search nama saya - ChoyHH atau emel choy862003@yahoo.com ).



Kpd Abg Khairul : Saya rasa ramai yg akan mengunjungi blog anda (contact saya dlm facebook pun dah mencecah hampir 70 org, words spread like the speed of lightning, rumors spread at an even greater course of time) tambah dgn contact yg lain2 ...

Haha ... ada diskaun saya utk trip saya pada masa hadapan, my friend? Bergurau aje,

Ikhlas dari hati saya, semoga hasrat dan niat baik anda utk memajukan kws Taiping Perak menjadi kenyataan dan semakin bertambah baik dari masa ke semasa. Kalau masa hadapan ada apa2 aktiviti, sila emel / guna blog saya.


Take care, my friend dan harap dapat berjumpa suatu hari nanti.

ChoyHH

5 comments:

Khairul said...

Tq Mr Choy. Saya ni baru dalam bidang blogging ni. Follower pun tak ada. Harap projek yang dirancang akan berjaya. Lepas ini I nak cuba translate for the whole world to come here.

wujing said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Choy HH said...

Sama - sama. Hehe, saya suka dan bangga dgn wawasan Abg Khairul.

Good job, keep it up and i'll support you from behind. Pasti boleh, sbb blog anda memang boleh diakses oleh seluruh dunia.

Btw, apa maksud anda interms of follower? Kena add gadget dlm blog (dah ada dlm option kat Layout, just pilih n add)

Ahli blogger baru - not a prob, ada apa2 masalah, komen aje kat blog saya, i'll help out if i can. Yg penting ada niat yg baik, ada masa dan semangat !

Welcome onboard, fellow blogger. We are a big happy family here.

ChoyHH

aya said...

My younger sister baru saja sebulan lalu dari Taiping berlibur dengan keluarga nya. Ketika saya lihat foto-foto nya di Taiping saya kaget karena bagus sekali pemandangan danau nya. My sister katakan meski Taiping jauh dari kota tapi banyak pemandangan nya spt di Australia. Mudah-mudahan saya juga bisa berlibur ke Taiping kalo ada rejeki. (saya tinggal di Jakarta) Terimakasih abang Chairul dan Abang Choy.

Choy HH said...

Hi Aya,

Thanks for the comment. Malaysia tdk kurang hebatnya berbanding dgn negara2 yg lain. Cuma persepsi masyarakat yg suka mengagung - agungkan sesuatu yg jauh namun, keciciran sesuatu yg sedia ada dan di hadapan mata.

Apa kata Aya, kalau saya cadangkan yg your younger sister minta tlgnya utk postkan some gambar (boleh emel kpd saya / Abg Khairul), then saya boleh publish the photos here, biar satu dunia boleh tengok n rasa pemandangan di Taiping.

Ada peluang, dtg lah ke Taiping, bawa ramai rakan2 dari Indonesia (i have been there, at Surabaya - boleh check entri sy yg lepas - lepas).

Kpd Abg Khairul :

Our message reached Indonesia, cool ! Satu dunia? No problem !

ChoyHH