Tuesday, January 6, 2009

Perkara Duniawi VS Tuntutan Agama

Salam bahagia semua,

Penglibatan dan keutamaan terhadap hal keduniaan/ duniawi menghakis pegangan agama pelbagai pihak. Erm.... saya ubah sikit ayat yg diberi : Penglibatan dalam hal bersifat keduniaan meminggirkan isu keagamaan dan akidah diri-kemanusiaan.

Apakah nilai kemanusiaan semakin luntur berikutan kesibukkan dalam aktiviti duniawi seharian sehingga membebani diri sendiri?

Adakah manusia sudah tdk mampu berfikir dan bertindak terhadap tuntutan dalam agama?

Ini merupakan salah satu topik yg diminta oleh rakan saya (ceh.... dahsyat benar soalan yg dikeluarkan oleh seorg Ustaz...aduhai, x bagi tips ke, saya ini cuma ahli pemikir yg bertaraf rendah sahaja le) utk saya tatap dan penuhi ruangan blog yg kecil ini. Pada masa yg sama , Zali pun ada menyentuh isu yg sama , tatkala berutus emel dgn saya.

Ingin saya mencoret pendapat saya yg tdk seberapa , sekarang dlm blog ini cuma, ada pelbagai perkara perlu ditapis dan difikirkan.... saya akan cuba olah tanpa penglibatan unsur-unsur keagamaan.... kena cuba dulu baru tahu.

Berikan saya masa, sekarang ini saya tengah ' berperang dgn nota dan kertas'...peperangan yg tdk pernah berakhir dlm hidup seorg penuntut ilmu...haha. Udah bius le, tapi ....bius x bius, saya akan tetap teruskan pilihan hidup saya.

ChoyHH

No comments: