Friday, December 12, 2008

One Litre of Tears

Salam sejahtera semua,

Saya sedang duk fikir yg tulis pasal apa sbb kebelakangan ini, hidup saya bertambah sibuk sehinggakan tiada masa utk diri(rehat sekejap dgn secawan kopi dan tulis sikit sikit utk blog saya ini) dan rakan2 (sebenarnya malas nak call mrk...sbb semua pun sibuk). X dapat juga fikir nak tulis apa , sungguhpun ada isu isu yg berkenaan dgn ilmu sains yg ingin saya sampaikan kpd pembaca semua cuma....malas nak menggali jounals ( utk makluman semua wikipedia dan sesetengah website utk cuma baik utk tengok tengok aje ya, jgg percaya kesemua benda di sana sbb sesiapa pun boleh menulis di dlmnya), utk kefahaman xpa.

Ah, saya terjumpa satu entri yg saya tdk postkan dlm blog ini. Artikel mengenai sebuah drama jepun yg tdk asing lagi, banyak mendapat sambutan dan mempunyai erti yg sungguh mendalam serta sungguh menyentuh jiwa. Kalau sesiapa rasa hidupnya agak tdk bermakna sekarang, kurang ceria dan hilang 'api yg berbara' utk meneruskan aktiviti seharian yg kelihatan sama aje setiap hari, beban kerja bertambah ber ton-ton seolah-olah x boleh nak habiskan, ambil lah sedikit masa utk menonton drama ini.



Tajuk nya : One litre of Tears (japanese drama, kalau x silap 24 episodes)
Plot cerita :

Xyah cerita...kalau dah cerita xda erti nak tengok bukan? Cuma kesudahan cerita agak.... sedih, sebenarnya seluruh cerita memang sedih... haha, berterus terang, saya memang mendapat banyak pengajaran tentang hidup dan cara baru utk melihat kehidupan seharian ini. Bagi yg sudah tengok, dan rasa apa-apa, x tau la saya nak kata apa, mungkin hidup anda memang penuh dgn kenangan/perkara yg manis manis aje atau anda terlalu realistik dan berfikiran super positif. Saya jamin, ramai penonton perempuan pasti 90% akan menitis air mata.

Saya rasa winter sonata dan sesetengah drama korea langsung tdk setanding dgn nya.... ini pendapat peribadi yg berasaskan pemikiran saay seorg shj.



Boleh cuba tonton dgn isteri tersayang, kalau xda, tonton lah dgn diri yg tersayang. Sediakan kertas tisu dan nikmati lah. Erm...saya habiskan 24 episode dlm tempoh 2 hari.... jarang perkara ini terjadi....sangat jarang sbb saya ini jenis yg memilih.

Adakalanya banyak perkara yg boleh dipelajari di luar buku, di luar surat khabar tetapi di dlm minda manusia yg mampu berimaginasi jauh dan berpengalaman ttg hidup. Apakah yg menjadikan seseorg itu tdk ternilai harganya? Bukannya pada rupa paras mahupun harta kebendaannya, tetapi pengalamannya dan sifat2 murni yg terhasil pd hati.


Belajar lah daripada manusia yg anda anggap kecil, tdk berpengalaman pd hidup mahupun yg x pernah mencapai apa2 kejayaan yg teramat cemerlang dlm hidup. Boleh belajar drp bayi kecil yg comel molek yg baru mengerti ttg dunia ini...

ChoyHH

2 comments:

handmade jewelry said...

i think the archive you wirte is very good, but i think it will be better if you can say more..hehe,love your blog,,,

Choy HH said...

Thanks

ChoyHH