Wednesday, October 10, 2007

A Warming Story from Heart....


To all viewers,

Bersempena dgn perayaan Hari Raya ini dan juga sedikit pemangkin drp sahabatku, Zali (beliau kata saya kena masukkan element sentimental .....maksudnya perasaan,romance and ...emotions, dlm blog tuan hamba dan rakan lain yg nak berkenalan, u can get to know a person by his writtings...., saya cubalah mengeluarkan sedikit sebanyak kisah yg perlu ku alami yg boleh di kategorikan dlm aspek 'sentimental'. Ini dlm versi bahasa rojak sbb saya pikir,its more comfortable to read n understand.

Pals, do read this and digest it slowly. Who knows,u may learn a great deal out of it !



Quotes for today :

Don't judge someone by merely his/her appearance , the deepest being is the true essence in life ... by ChoyHH.





Cerita bermula apabila saya dipelawa utk berkerja di bawah agensi Manpower (human power recruitment company) as a temporary staff position where i almost sapu all the works from a office clerk right up to admin and IT aspects. Due to my work,i have to travel to my working place frm Pandan Jaya to ...if my memory still serve me right, Jln Raja Chulan kot by bus...then have to take monorail to ... tak ingat nama stesennya tapi agak jauh.


Yg menariknya ialah story masa saya menaiki bas. Di kawasan Pudu, there are always a couple of special being( in this case,its peoples who have lost their sight). Sebenarnya,saya tak sedar pun rakan saya tu ada masalah penglihatan,well yg obvious ialah dia pakai cermin mata hitam sampai lah dimana2 dia berada, tak pernah tanggalkan pun. Dia naik ke atas Intrakota and tanya lah konduktor ' bas ini ke mana Encik'... like what i said, he looks perfectly normal...sehingga lah bas bergerak and dia jalan menghala ke arah saya. Baru lah saya nampak dia pegang satu platinum like rod....macam tongkat tapi sangat thin. Yang saya kurang berasa selesa ialah when bas bergerak,dia pun macam terhuyung ke sana ke sini and as if takda org yg sedar kewujudan dia...tak kan lah yg lain pun buta..... buta hati kot,tak da org pun yg sudi bangun dan memberi tempat duduk kpdnya..maklumlah,bas penuh dgn penumpang that day.


....well,that did spoil my working mood a bit on that day maklumlah... saya tak suka melihat keburukan manusia sbb saya dah ada banyak pengalaman ttgnya on my past. Apa lagi, saya pun bangun and tarik...ya ,saya 'tarik' dia ke arah tempat duduk saya sbb ramai manusia bodoh yg block jlnnya and pada masa yg sama, sengaja meletakkan beg saya di tempat duduk i (indicating thats my place,others PLZ BACK OFF) and berasak dgn yg lain. I just said, 'you can have a seat here' n take my bag away frm d seat dan apa lagi,dia pun duduk la... and terima kasih ,abang...... abang ! ?... maafkan lah dia sbb dia tak tahupun rupa paras saya ... dia lebih tua drp saya,dlm lingkungan 30an. I tak jawab 'sama-sama' pun sbb masa tu,hati saya sedang flaming.Sometimes, i rasa la Malay people is the most educated people( saya tak maksudkan anything personal) sbb mrk diberi didikan agama yg agak sempurna,compared to myself yg beragama Buddha tapi macam lah agama ini seumpama suatu gelaran yg diberikan kpd saya sejak lahir... i did nothing special to it,my parents didn't really teach me much,well they did teach me how to deal with stuffs and if there is no other option then i can go to them,thanks to them i am strong, strong enough to live alone....and i don't go them often.So ada apa-apa hal,saya la yg menjadi sifu utk diri saya.... well,don't want to elaborate further about my past...continue with the story.


So memandangkan takda tempat duduk yg lain,saya pun berdiri lah sebelah dia. Tunggu punya tunggu...bas tak sampai ke destinasi lagi.....apa boleh buat, jam ma and so happen that i can't move around, saya pun stare la kat dia. Dlm hati berkata.... 'what in the world a person who can't even take well of himself ,doing in a bus and by right,he should have go through detik detik yg pahit ..jauh lebih drp apa yg lain pernah alami,for example,myself and yet,dia berani berperang dengan realiti hidup. Though i paham yg setiap manusia pun kena makan,n kalau nak makan mesti ada duit. So i look around him in detail,everything look perfectly normal ,nice clothings just like a normal clerk,good looking except his eye which..look rather white,macam tak da anak mata pun...


Pejam celik,pejam celik,saya pun tiba di destinasi saya..tak sangka that fren of mine pun working around this area. Ermp...baru habis satu hal,sekarang tiba hal yg baru pula....crossing the street. Sebenarnya, ada satu jln yg luas penuh dgn kenderaan sebanyak 4 lane, saya pun ada kalanya ada sedikit difficulties utk cross..kena tunggu lama. Sometimes,ada la traffic officer kat sana n traffic light tak berfungsi. My fren tu.... apabila turun dr bas aje terus menuju ke arah jln tu,he stop for a while and stood there....thank God. Well,hati saya dah mula bagi sound,memandangkan saya pun akan cross street ini,jom la cross together kalau tak pun,saya terpaksa akur, .... sekali lagi,manusia yg lain semakin menyampah pd penglihatan saya ,dah mula mencecah tahap 'hina' pd diriku....masing-masing cross d street alone,org lain,macam tak nampak,tak wujud.


So,i just give a pat on his shoulder and i apply sikit pressure n said,'let's go'. We crossed slowly and sometime,pemandu on d street pun boleh dikategorikan dlm kumpulan 'si buta yg tak berperasaan- ' can't you see we are crossing the street,stop giving us unwanted hons...i mean HONssss from their piece of thin pads '. Faham, semua pun bergesa ke tempat kerja masing2 ma...kecuali saya, yg ada banyak masa utk tolong rakan lain !


Sampai seberang jln, saya pun tanya..akhirnya,berbuka juga mulut saya ni yg dipenuhi dgn 'mutiara'...well,terlampau berat kot mulut i ni utk bersosial , 'u r heading in which direction? '. Nampaknya, we are heading in a different direction from here...dia mengacu ke arah lain,bukan arah tempat kerja ku. So,i pun kata 'ok,take care' and somehow, my hand tak pernah lepas dr shoulder dia,so sebelum saya leave,i give him another light squeeze on his shoulder n said ,' walk carefully'...... because i can understand his pains... And of course, i stood over there and watch him depart,the 'tongkat' did help him a little.. but he still knock around all those recycle bins and kali ini lain pula,org lain 'tengok' pulak pd nya bila dia terlanggar sesuatu. Wow,finally,they are paying some attententions. They stop and look and thats all. When my fren pass through them,they elak n pi jauh and buka jln kpdnya.


The funny thing is that,my heart ache eversince i let him have his way, nak tolong tapi... he choose this WAY, tak kan lah saya nak tolong and berada di sampingnya sentiasa.... let him learn,he should be well, he is stronger than many of us,stronger than i am. Bayangkan mata anda tak nampak apa2,adakah anda akan mempunyai keberanian utk at least step out from your house,ini kan pi venture ke sana sini(even to monorail stesen) dan harap kan bantuan orang lain....don't or can't u feel the fear to let your life onto other peoples whom are a total stranger to you? Belum lagi kalau diserang atau dirompak. Makan pun susah,pergi ke toilet pun susah,as long as you walk, you will encounter difficulties / problems.....duk living dgn menagih simpati drp org lain....such courage! Thats why, saya tak pernah menderma kpd sesiapa di tepi jln,biarlah u cacat ke,ada anak 8 atau 10 org ke, ....bagi saya,semua tu alasan shj. Ramai yg strive damn hard in this world just to survive,and all u can do is just have a spot di tepi jln or jambatan n duk menagih simpati org lain utk menderma kpd anda..pathetic, and to those who are soft hearted,if u really are kind and noble,stop donating to them,instead call certain agencies yg boleh membantu mrk utk mendapatkan kerja ke...something that can be done to them.


Jangan ingat bersedekah kpd mrk boleh melenyapkan dosa or it will make u live better,think again,U SEDANG MENGGALAKAN MRK UTK MENERUSKAN USAHA DN CARA MENAGIH SIMPATI ORG LAIN DAN JGN BERUSAHA DLM HIDUP UTK SELAMANYA !!!


Kalau nak derma boleh,derma lah ke saluran yg betul biarpun hanya RM 1. I think this chinese fella,fren of mine works in a bank.... surprised? What makes u so? Haha.... i feel very good when he said this for a second time, 'terima kasih,abang'.


Well, i learned damn a lot on that day,about myself and other and i really can understand others feeling very well. What about you,my pals who are reading this article. Gambate-berusaha in what ever you are doing, jgn mudah berputus asa. Dan bersempena dgn perayaan Hari Raya yg mulia ini,mari lah kita menyatakan kesyukuran kpd Nya,kerana tanpa Nya, tak mungkin ada boleh menikmati udara yg ada disekeliling anda,takda peluang utk dengar musik2 yg indah dan mengasyikan, apatah lagi melakukan apa2 perkara yg anda gemar cthnya membaca blog ini dan mustahil kita boleh mengenali antara satu sama lain-tak kisah lah setakat dlm cyber realm atau tak,persahabatan yg boleh wujud tanpa Nya.


Take care my frens,believe in your strength, each and everyone of you are unique,very unique indeed. Discover your uniqueness, project it and guide others in your path,no because you simpati atau agama anda mendidik anda utk berbuat begitu ,tetapi krn anda benar-benar ingin melakukannya,ikhlas tak mengharapkan apa-apa kecuali kegembiraan kpd yg lain.


Yg ikhlas,
ChoyHH


2 comments:

Nawiderahman said...

Beautiful episode that makes us warm up to, and wish we were the one offering the seat to the visually impaired man.

Great soul and spirit Choy.

Choy HH said...

Wow, didn't expect a comment from my dear pal, Nawi.

There are many many things happening outside there, which we took for granted ly, and too many things for us to learn if & only " the eyes of our heart " are opened widely with the spirit to see and learn good things from any aspects in life.

I am touched by your kindness, my friend : )